Vertrouwenspersoon

Als er sprake is van een calamiteitensituatie, zoals grensoverschrijdend gedrag, een ongeluk of een sterfgeval, staan onze bestuursleden je graag te hulp. Ook kun je altijd contact opnemen met het landelijk opvangteam. Dit team bestaat uit landelijk vrijwilligers die groepsbesturen adviseren over hoe ze hiermee om kunnen gaan. Deze vrijwilligers zijn ervaren in de hulpverlening en hebben veel ervaring met dit soort situaties. Zij verwijzen Scoutinggroepen indien nodig door naar de juiste instanties. Meer informatie over het landelijk opvangteam is hier te lezen.

Vertrouwenspersoon in Scouting Regio Zeeland:

Mijn naam is Karin Mijnders en ik ben vertrouwenspersoon van Scouting Zeeland.

Sinds mijn 8e ben ik lid van Scouting. Als Kabouter, Padvindster bij de Golfbrekers in Vlissingen en later als leidster van de Kabouters en Esta’s bij de St. Willibrordusgroep en later de Watergeuzen. Daarna ben ik regio-organisator geworden en in het regiobestuur gekomen.

Ik heb de PABO gedaan en ben nu werkzaam als docent in het NT2 en inburgeringsonderwijs.

In 2006 hebben we in Zeeland voor het eerst een training voor vertrouwenspersonen georganiseerd. Omdat ik op dat moment in het bestuur van Scouting Zeeland zat, heb ik mij aangemeld om deze training te volgen. Na een aantal dagen intensieve training door het bureau van de Boomgaard zijn alle deelnemers gecertificeerd.

Sindsdien vervul ik de functie van vertrouwenspersoon voor Scouting in Zeeland.

Wanneer kan ik naar een vertrouwenspersoon?

Bij een vertrouwenspersoon kun je terecht als je problemen ervaart binnen je groep.

Dit kunnen problemen zijn als

pesten

seksuele intimidatie

discriminatie

geweld

agressie

Als je groep een vertrouwenspersoon heeft kun je daar natuurlijk als eerste naar toe gaan, maar als je groep er geen heeft of het geeft je geen fijn gevoel om met deze persoon te gaan praten mag je altijd naar de vertrouwenspersoon van de regio komen.

Wat zijn de taken van de vertrouwenspersoon?

Je wordt door de vertrouwenspersoon opgevangen, je kunt op een veilige plaats je verhaal kwijt.

Je krijgt een luisterend oor aangeboden.

Je wordt geadviseerd in de te nemen stappen bij jouw probleem

Je wordt begeleid bij deze stappen

Je kunt geholpen worden bij eventuele doorverwijzing.

Onvoorwaardelijke steun
.

Een vertrouwenspersoon is er voor jou, gaat achter en naast jou staan. Hij/zij steunt je onvoorwaardelijk. Je wordt altijd serieus genomen en geholpen om je gedachten op een rij te zetten.

Een vertrouwenspersoon is er niet voor om jouw probleem op te lossen maar helpt je op zoveel mogelijk manieren om te zorgen dat het wel opgelost wordt. Een vertrouwenspersoon doet niets zonder jouw toestemming.

Contact

Als je een gesprek wilt mag je via vertrouwenspersoon@scoutingzeeland.nl contact opnemen. Ik maak dan zo snel mogelijk een afspraak met je om op een veilige plaats je verhaal te komen doen.